What are you looking for?

Sensory Analysis

image

Οργανοληπτικές δοκιμές

Η οργανοληπτική ανάλυση είναι μια επιστημονική μέθοδος που εφαρμόζει τις αρχές του πειραματικού σχεδιασμού και της στατιστικής ανάλυσης στην χρήση των ανθρώπινων αισθήσεων (όραση, οσμή, γεύση, αφή, ακοή). Οι οργανοληπτικές δοκιμές αποσκοπούν στην αξιολόγηση των καταναλωτικών προϊόντων. Το εργαστήριο της ERGANAL απευθύνεται στις ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων, τους παραγωγούς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στις πολυεθνικές επιχειρήσεις προσφέροντας τεκμηριωμένα αποτελέσματα οργανοληπτικής ανάλυσης με την μορφή μελετών, βασιζόμενα στην ακεραιότητα και την αμεροληψία.

Η μέθοδος απαιτεί ομάδες εκπαιδευμένων ή έμπειρων αξιολογητών (panels), από τους οποίους δοκιμάζονται τα προϊόντα και καταγράφονται οι απαντήσεις – παρατηρήσεις. Με την εφαρμογή στατιστικών τεχνικών στα αποτελέσματα είναι δυνατόν να γίνουν εκτιμήσεις και να κατανοηθούν τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά των υπό δοκιμή προϊόντων.

Η οργανοληπτική αξιολόγηση αποτελείται από τρεις τομείς αναλύσεων που υποστηρίζουν τον εμπορικό & αναπτυξιακό χαρακτήρα των προϊόντων.

Οι δοκιμές βασικών διακρίσεων (Discrimination testing) εξετάζουν αν υπάρχει αντιληπτή διαφορά μεταξύ δύο ή περισσότερων προϊόντων με βάση την εμφάνιση,  τη γεύση ή/ και την υφή των προϊόντων. Παραδείγματα εφαρμογών αφορούν:

  • Αλλαγές σε πρώτες ύλες
  • Αλλαγές φόρμουλας
  • Μείωση κόστους
  • Διάρκεια ζωής
  • Ποιοτικός έλεγχος

H περιγραφική ανάλυση (Descriptive Analysis) περιλαμβάνει την ανίχνευση, περιγραφή και σύγκριση των επιμέρους χαρακτηριστικών των προϊόντων με βάση την εμφάνιση, τη γεύση και την υφή τους.

Για αυτόν τον τύπο δοκιμών απαιτείται ένα εκπαιδευμένο πάνελ. Κάθε δοκιμαστής περιγράφει κάθε προϊόν μέσω ερωτηματολογίου, που περιλαμβάνει λεξιλόγιο χαρακτηριστικών (π.χ. πικρία, οξύτητα κ.λπ.). Ο δοκιμαστής βαθμολογεί κάθε χαρακτηριστικό για κάθε προϊόν με γνώμονα την ένταση του (π.χ. 0 = πολύ αδύναμη έως 10 = πολύ ισχυρή).

Αποτελεί το βασικότερο εργαλείο στην ανάπτυξη και βελτίωση νέων προϊόντων, καθώς μπορεί να προσφέρει κατεύθυνση στην ομάδα έρευνας και ανάπτυξης με βάση τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά του κάθε προϊόντος. Επίσης, αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τη σύγκριση ανταγωνιστικών προϊόντων (sensory benchmarking) και τη κατανόηση των λόγων πίσω από ένα μη – επιτυχημένο προϊόν, ώστε να προσφέρει πληροφορίες για βελτίωση.

Στις καταναλωτικές δοκιμές (Consumer Tests) συμμετέχουν μεγάλες ομάδες καταναλωτών οπου αξιολογούν το προϊόν με βάση την αρέσκεια. Το φάσμα των δοκιμών μπορεί να διαφέρει από απλές συγκριτικές δοκιμές (π.χ. Ποια προτιμάτε, Α ή Β;) μέχρι δομημένες ερώτησεις σχετικά με το μέγεθος της αποδοχής των επιμέρους χαρακτηριστικών. Παραδείγματα εφαρμογών αφορούν:

  • Προτίμηση – Αρέσκεια (γεύση, συσκευασία)
  • Αποδοχή & Επιθυμία αγοράς
  • Προσδοκίες καταναλωτών
  • Επαναληψιμότητα αγοράς
  • Παράπονα καταναλωτών
  • Αισθήσεις, Συναισθήματα
  • Κοστολόγηση