οργανοληπτικές δοκιμές, οργανοληπτική ανάλυση, οργανοληπτικά χαρακτηριστικά αναλύσεις, αναλύσεις τροφίμων, οργανοληπτική αξιολόγηση, καταναλωτικές δοκιμές

Οργανοληπτικές δοκιμές

Η οργανοληπτική ανάλυση είναι μια επιστημονική μέθοδος που εφαρμόζει τις αρχές του πειραματικού σχεδιασμού και της στατιστικής ανάλυσης στην χρήση των ανθρώπινων αισθήσεων (όραση, οσμή, γεύση, αφή, ακοή). Οι οργανοληπτικές δοκιμές αποσκοπούν στην αξιολόγηση των καταναλωτικών προϊόντων. Το εργαστήριο της ERGANAL απευθύνεται στις ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων, τους παραγωγούς προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αλλά και στις πολυεθνικές επιχειρήσεις προσφέροντας τεκμηριωμένα αποτελέσματα οργανοληπτικής ανάλυσης με την μορφή μελετών, βασιζόμενα στην ακεραιότητα και την αμεροληψία.

Η μέθοδος απαιτεί ομάδες αξιολογητών (panels), από τους οποίους δοκιμάζονται τα προϊόντα και καταγράφονται οι απαντήσεις – παρατηρήσεις. Με την εφαρμογή στατιστικών τεχνικών στα αποτελέσματα είναι δυνατόν να γίνουν εκτιμήσεις και να κατανοηθούν τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά των υπό δοκιμή προϊόντων.

Η οργανοληπτική αξιολόγηση αποτελείται από τρεις τομείς αναλύσεων που υποστηρίζουν τον εμπορικό & αναπτυξιακό χαρακτήρα των προϊόντων.

Δοκιμές βασικών διακρίσεων (Discriminative testing) π.χ. δύο ή περισσότερα προϊόντα διαφέρουν μεταξύ τους.

Tην περιγραφική ανάλυση (Descriptive Analysisπ.χ. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά δύο ή περισσότερων προϊόντων

Για αυτόν τον τύπο δοκιμών απαιτείται ένα εκπαιδευμένο πάνελ. Κάθε δοκιμαστής περιγράφει κάθε προϊόν μέσω ερωτηματολογίου. Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει κατάλογο περιγραφών (π.χ. πικρία, οξύτητα κ.λπ.). Ο δοκιμαστής βαθμολογεί κάθε περιγραφή για κάθε προϊόν ανάλογα με την ένταση της περιγραφής που αντιλαμβάνεται στο προϊόν (π.χ. 0 = πολύ αδύναμη έως 10 = πολύ ισχυρή).

Καταναλωτικές δοκιμές (Consumer Tests) Συνήθως σε αυτόν τον τύπο δοκιμών συμμετέχουν μεγάλες ομάδες καταναλωτών. Το φάσμα των δοκιμών μπορεί να διαφέρει από απλές συγκριτικές δοκιμές (π.χ. Ποια προτιμάτε, Α ή Β;) μέχρι δομημένες ερώτησεις σχετικά με το μέγεθος της αποδοχής των επιμέρους χαρακτηριστικών.

Ενίσχυση Εμπορευσιμότητας Τροφίμων